Eilen aamulla kahdeksan aikoihin, matkustettuani Otaniemestä Siltavuorenpenkereelle projektiseminaariin bussi 102:lla ja metrolla (syy: mahdoton pysäköinti Kruunuhaassa), tulin ajatelleeksi tulevan Länsimetron haitallista vaikutusta. Nythän odotuksineen ja lyhyine kävelymatkoineen kului aika tarkalleen tunti, ja linja-autossa oli tunnelmaa.
Länsimetron ajaessa 5min vuorovälein matkan odotusarvo asettunee sinne 25 minuutin pintaan, ja ihmisillä on jopa tilaa istua. Tämä on kauhistuttavaa, koska työssäkäyvät kansalaiset menettävät siten yhden tärkeimmistä kannustimistaan kilvoitella paremman palkan ja aseman perästä: nimittäin epämiellyttävän julkisen liikenteen aiheuttaman tarpeen autonostoon ja kehyskuntiin muuttamiseen.
Asialle pitää tehdä jotain, koska riskinä on suuren työntekijäloukon jääminen vakavaan kannustinloukkoon. He ovat enimmäkseen onneksi alemman keskiluokan naisia, lapsia, maahanmuuttajia ja kuljetuslavalta pudonneita akateemisia vihervasemmistolaisia eikä mitään liike-elämän johtaja-ainesta. Heistä tulee kenties aivan liian tyytyväisiä asuessaan postimerkin kokoisessa yksiössä ja surratessaan baarin ja työpaikan väliä Länsimetrolla. Sellainen on vaarallinen tendenssi kilpailuyhteiskunnan tulevaisuuden kannalta.
Asian oikaisemiseksi ehdotan länsimetron ehostamista julkiselle liikenteelle sopivaan ulkoasuun seuraavin toimenpitein:
- Vaunujen kattoon asennettakoon sprinklerit, jotka käynnistyvät vartin välein Bilteman kellokytkimellä suihkuttamaan lehmänvirtsaa penkeille.
- Ilmainen alkoholi- ja valkosipulihodaritarjoilu väliasemille.
- HKL palkkaisi erityisen rumia, huonotapaisia ja epäsiistejä ihmisiä työkseen matkustamaan Länsimetrossa ankean atmosfäärin saavuttamiseksi.
- Matkustajilta vaaditaan meikkiä, joka saa heidät näyttämään kolmannen vaiheen syfiliitikoilta ja ruton uhreilta. Liian terveen näköisten ihmisten ehostusta lipuntarkastajat korjaavat ja sakottavat.
- Metrossa tapettakoon joku kirveellä pari kertaa kuukaudessa, mikäli raiteille hyppijöitä ei muutoin saavuteta riittävästi.
Kyllä se siitä, näillä toimenpiteillä vielä ojentuu.
PS. Ajatella, että vuonna 2013 uskoin vielä Länsimetron valmistumiseen. Kuinka naiivi mies voi nuorena ollakaan? (26.3.2017)